Dział Nauki
Dział Nauki wykonuje zadania związane z obsługą administracyjną prowadzonych w Uczelni:
1) badań naukowych i prac rozwojowych;
2) awansów naukowych;
3) szkoły doktorskiej.
2. Do zakresu działania Działu Nauki, w części o której mowa w ust. 1 pkt 1 należy, w szczególności:
1) koordynowanie i realizacja działań wynikających z nadzoru prorektora ds. ogólnych nad działalnością związaną z rozwojem dyscyplin naukowych;
2) opracowywanie, we współpracy z pionem dyrektora finansowego i wydziałami Uczelni, rocznych planów rzeczowo-finansowych dotyczących badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych w Uczelni;
3) obsługa i koordynacja działań związanych z wnioskowaniem o finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych wspierających naukę, prowadzonych w ramach:
a) działalności naukowej dyscyplin naukowych,
b) programów badawczych finansowanych z budżetu państwa, w tym programów:
− NCN,
− badawczych ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego,
− dla naukowców i doktorantów NAWA;
4) obsługa i koordynacja działań związanych z wnioskowaniem o środki finansowe na utrzymanie aparatury naukowo-badawczej, stanowiska badawczego (SPUB) lub na utrzymanie specjalnej infrastruktury informatycznej (SPUBi);
5) obsługa i koordynowanie działań związanych z wnioskowaniem o finansowanie działalności mającej na celu popularyzację nauki, ogłaszanych na podstawie ustawy;
6) obsługa i koordynacja działań związanych z wnioskowaniem i realizacją projektów finansowanych z FNP;
7) wsparcie i nadzór nad formalnym i merytorycznym rozliczaniem działań, o których mowa w pkt 3-6;
8) gromadzenie dokumentacji dotyczącej realizowanych projektów badawczych w zakresie zawieranych umów i sprawozdań z ich realizacji;
9) koordynowanie działań związanych z wnioskowaniem i zawieraniem umów o przyznanie stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców;
10) koordynowanie działań związanych z występowaniem o nagrody dla nauczycieli akademickich, w tym nagród:
a) rektora za osiągnięcia naukowe,
b) ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego i nauki,
c) Prezesa Rady Ministrów,
d) naukowych Wydziału IV Nauk Technicznych PAN;
11) przygotowywanie projektów zarządzeń dotyczących finansowania, realizacji i rozliczania badań naukowych;
12) opracowywanie we współpracy z innymi jednostkami Uczelni sprawozdania GUS PNT-01/s, z działalności B+R w szkołach wyższych, PNT-05, MN-01;
13) przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej ze sprawozdawczością z działalności naukowo-badawczej Uczelni dla potrzeb ministerstwa, GUS oraz władz Uczelni;
14) informowanie pracowników Uczelni o aktualnych konkursach z zakresu badań naukowych finansowanych ze środków budżetowych i pozabudżetowych na naukę;
15) prowadzenie rejestrów dotyczących działalności naukowo-badawczej w Uczelni;
16) prowadzenie działalności doradczo-konsultacyjnej w zakresie formalno-prawnych aspektów finansowania działalności badawczej;
17) prowadzenie rejestru oświadczeń pracowniczych o dziedzinie i dyscyplinie oraz oświadczeń o zgodzie na zaliczenie pracowników do liczby osób prowadzących działalność naukową;
18) koordynacja obsługi administracyjnej rad naukowych dyscyplin;
19) wsparcie naukowców i współpraca z jednostkami w zakresie działań związanych z ewaluacją jakości działalności naukowej;
20) aktualizacja bazy konferencji naukowych organizowanych lub współorganizowanych przez jednostki Uczelni;
21) prowadzenie strony internetowej Działu Nauki;
22) wsparcie jednostek organizacyjnych w uzupełnianiu danych dotyczących działalności naukowej w systemie POL-on;
23) pełnienie funkcji administratora merytorycznego modułu projekty Teta Constellation;
24) organizowanie szkoleń i spotkań dotyczących finansowania działalności naukowo-badawczej;
25) utrzymywanie kontaktów i prowadzenie współpracy z instytucjami finansującymi działalność w zakresie nauki.
3. Do zakresu działania Działu Nauki w części, o której mowa w ust. 1 pkt 2 należy, w szczególności:
1) wsparcie czynności administracyjno-wykonawczych związanych z prowadzeniem w Uczelni postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego;
2) opracowanie we współpracy z radami naukowymi dyscyplin projektów aktów wewnętrznych regulujących sposób prowadzenia postępowań awansowych w Uczelni;
3) współpraca z radami naukowymi dyscyplin oraz komisjami awansu w zakresie prowadzonych postępowań awansowych;
4) monitorowanie przebiegu realizacji postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora;
5) kompletowanie materiałów dotyczących postępowań, o których mowa w pkt 4, na posiedzenia senatu;
6) przekazywanie do Biura Organizacyjno-Prawnego danych wymaganych do umieszczenia w BIP;
7) koordynowanie działań związanych z przygotowaniem dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych, w związku z uroczystością ich wręczenia;
8) aktualizacja strony internetowej Działu Nauki w zakresie prowadzonych postępowań, o których mowa w pkt 4;
9) utrzymywanie kontaktu i współpraca z Radą Doskonałości Naukowej w zakresie formalnym prowadzonych postępowań, o których mowa w pkt 4, w tym przekazywanie wymaganej dokumentacji;
10) prowadzenie rejestrów dotyczących awansów naukowych pracowników;
11) udział w opracowaniu sprawozdania S-12, w zakresie danych dotyczących awansów naukowych.
4. Do zakresu działania Działu Nauki w części, o której mowa w ust. 1 pkt 3 należy, w szczególności:
1) wsparcie administracyjne dyrektora szkoły doktorskiej w zakresie zadań przewidzianych w regulaminie szkoły doktorskiej;
2) prowadzenie spraw związanych z budżetem szkoły doktorskiej oraz planowanie i ewidencja wydatków;
3) prowadzenie spraw administracyjnych związanych z rekrutacją do szkoły doktorskiej;
4) prowadzenie spraw administracyjnych związanych z przebiegiem kształcenia w szkole doktorskiej;
5) gromadzenie dokumentacji przebiegu kształcenia w szkole doktorskiej, w tym teczek osobowych doktorantów;
6) obsługa uczelnianych systemów informatycznych w zakresie dotyczącym szkoły doktorskiej;
7) przygotowywanie i przekazywanie decyzji i innych pism w indywidualnych sprawach doktoranta związanych z kształceniem w szkole doktorskiej;
8) wsparcie w organizacji wydarzeń związanych z działalnością szkoły doktorskiej;
9) obsługa ELD – elektronicznej legitymacji doktoranta;
10) wydawanie zaświadczeń na prośbę doktorantów, przyjmowanie ich podań do dyrektora szkoły doktorskiej oraz informowanie o podjętych decyzjach;
11) obsługa spraw związanych z wypłatą stypendiów doktorantom;
12) obsługa administracyjna spraw socjalno-bytowych doktorantów;
13) przygotowanie i wydawanie dokumentów związanych z ukończeniem kształcenia w szkole doktorskiej;
14) obsługa administracyjna prac rady naukowej oraz rady interdyscyplinarnej szkoły doktorskiej;
15) obsługa strony internetowej szkoły doktorskiej;
16) współpraca z samorządem doktorantów oraz koordynatorami ds. dyscyplin naukowych;
17) wsparcie dyrektora szkoły doktorskiej w opracowywaniu projektów aktów wewnętrznych regulujących pracę oraz tryb realizacji zadań szkoły doktorskiej;
18) udział w opracowaniu sprawozdania S-12, w zakresie danych dotyczących doktorantów;
19) udział w pracach związanych z układaniem planów zajęć w szkole doktorskiej na podstawie programu kształcenia;
20) przygotowywanie i wysyłanie do Działu Kształcenia zleceń na zajęcia, o których mowa w pkt 19;
21) informowanie doktorantów o aktualnych konkursach, konferencjach, stażach i innych formach wsparcia.
5. Do zakresu działania Działu Nauki należy również:
1) wprowadzanie i aktualizowanie w systemie POL-on danych z zakresu działalności Działu Nauki, zgodnie z zasadami określonymi zarządzeniem rektora;
2) wsparcie obsługi administracyjnej prowadzonych w Uczelni studiów doktoranckich;
3) współpraca z Działem Kadr w zakresie koordynacji przeprowadzania oceny okresowej nauczycieli akademickich;
4) współpraca z Działem Kadr przy opracowywaniu projektu kryteriów oraz trybu przeprowadzania oceny nauczycieli akademickich;
5) prowadzenie spraw zainicjowanych przez rektora lub prorektora ds. ogólnych.